אשכול הפיס
למדעים טכנולוגיה ואומנויות
מעלה אדומים

        

        כ
דף הבית >> ישראל בחזית המדע
 
דוד שמש -  פותח בישראל בשנות ה-50

מתקן ביתי שממיר אנרגיה סולארית לאנרגיה תרמית פותח על ידי פרופ' צבי תבור , מחלוצי השימוש באנרגיה סולרית.
בעקבות משבר האנרגיה של שנות השבעים נקבעה בחוק (ב-1976) החובה להתקין דודי שמש לכל מבנה מגורים חדש בישראל. בארץ נעשה שימוש רב באנרגיה סולרית באמצעות דודי השמש לחימום מים (כ95% מבתי האב), ודודי שמש מספקים 4% מצריכת האנרגיה של מדינת ישראל.
 
1955 פיתוח תת מקלע עוזי
תת מקלע עוזי - הומצא ע"י עוזי גל ופיתוחו הושלם ב1955.

העוזי נבחר לתת המקלע הצה"לי החדש מן הסיבות הבאות: היותו קל וזול יותר לייצור, היותו מורכב ממספר חלקים קטן יותר, נוח יותר לפרוק והרכבה ועלויות אחזקתו זולות יותר.
התעשייה הצבאית ייצרה עשרות מיליוני יחידות של העוזי שיוצאו למדינות רבות. בין השאר נבחר העוזי לשמש כנשק של מאבטחי נשיא ארצות הברית., והוא מככב בהרבה סרטים הוליוודיים.


 1967 הטפטפת "המצאת היובל" 
                                                    
הטפטפת הומצאה ע"י המהנדס הישראלי שמחה בלאס לפני כ-40 שנה.
מפעל נטפים היה המפעל הראשון בארץ שייצר טפטפות.
הרעיון מאחורי הפטנט היה פשוט: אביזר בצינור ההשקיה מונח בסמוך לשורשי הצמח, וממנו מטפטפים המים ישר לצמח. כך משיגים מינון מדויק של כמות המים והדשן לצמח, וגם חיסכון במים. ההמצאה גרמה למהפכה עולמית בשיטות ההשקיה והדישון בחקלאות ובנוי, והפכה ללהיט היסטרי בארץ ובעולם.
ביום העצמאות ה-50 למדינה הוענק לטפטפת נטפים התואר " המצאת היובל"
 
ניבוי הקווארקים
 
הפיזיקאי הישראלי יובל נאמן חזה קיומו של חלקיק קווארק (Quark) במקביל לפיזיקאי האמריקאי מארי גל-מאן. האחרון זכה על עבודתו זו  בפרס נובל לפיזיקה לשנת 1969.
קווארק  הינו אחד מהחלקיקים האלמנטאריים - אבני הבניין הבסיסיות ביותר של החומר, שידועים בפיזיקה.
לקווארקים מטען של 2/3 או של – 1/3  ממטען האלקטרון. אולם, הם לעולם לא נמצאים באופן מבודד, אלא רק בתוך חלקיקים המורכבים מכמה קווארקים.


   1980 ייצור טנק המרכבה
 בשנת 1980 החל ייצור טנק המרכבה הוגה הפרויקט הוא ישראל טל, מאלופי צה"ל ומתכננו הוא המהנדס ישראל טל.
 סימן 1 הוא הדור הראשון של טנק המרכבה. סימן 2 הוא הדור השני של טנק המרכבה. הטנק הוא תוצאה של לקחים מפעילות המרכבה סימן 1 במבצע שלום הגליל. סימן 3 בעל עבירות גבוהה ביותר והוא נועד לעמוד בתנאי השטח הקשים של רמת הגולן. סימן 4 הוא אחד הטנקים הממוגנים בעולם. יש לו שריון משופר בחזית הטנק, בצידיו ואפילו בגג הצריח - מקום שנחשב מסורתית לחסר מיגון.
                                    
 
1986 אפיליידי  ("סופט אנד איזי")
שני צעירים מקיבוץ הגושרים בגליל העליון, יאיר דר ושמעון יהב המציאו את המכשיר "סופט אנד איזי" הרעיון: לתלוש במקום לגלח. השיטה: קפיץ מעגלי שמסתובב במהירות.  התוצאה: תולש השיער האלקטרוני הראשון.
הממציאים רשמו פטנט על המצאתם. תוך שלושה שבועות מרגע הופעת הדגם הראשון על המדפים –כל המכשירים נחטפו.
         1986 טיסת מבחן ראשונה של מטוס הלביא
 
 
את הולדתו של הלביא הגה שר הביטחון דאז עזר וויצמן ועל פיתוחו הופקד פרופ' משה ארנס מהנדס אווירונאוטיקה.
אב הטיפוס של הלביא טס לראשונה ב-31 בדצמבר 1986.
פרויקט הלביא שאף לייצר מטוס קרב חד-מנועי, רב משימתי, מודרני וזול. עבר את כל שלבי התכנון והגיע לחמישה אבות טיפוס, מהם שניים שטסו בשמי הארץ. באוגוסט 1987 החליטה ממשלת ישראל על הפסקת הפרויקט. שני אבות הטיפוס קועקעו ואחד מהם אף הועבר לתצוגה במוזיאון חיל האוויר בחצרים. מטוס אב הטיפוס השלישי הוסב ל"מדגים טכנולוגיות" ושימש להדגמת יכולת טיסה ומערכות שונות. אבות טיפוס רביעי וחמישי לא הושלמו מעולם.
 
1987 פיתוח עגבניות השרי
עגבניות השרי הן פרי פיתוח ישראלי. למעשה הן פותחו בשנת 1987 בכמה מכוני מחקר בארץ. הקבוצה הבולטת ביותר הונהגה על-ידי פרופ' נחום קידר מהפקולטה לחקלאות ברחובות. בהתחלה קראו להן tv tomatoes, כיוון שחשבו עליהן בתור חטיף בריא מול הטלוויזיה.
עגבניות השרי הראשונות נוצרו על-ידי הכלאת זנים שונים של עגבניות עם עגבניות הבר הקטנטנות. כך הגיעו לשילוב המדויק של מתיקות, חמיצות וננסיות, עם חיי מדף ארוכים. בנוסף דאגו שכל זה יתאים לגידול בחממה, תוך שימוש בכמה שפחות כימיקלים.
כיום עגבניות השרי מיוצאות לרחבי העולם.
 

1995 - פיתוח שיטה להפרדת מימן מהמים
 
 ד"ר כוגן ממכון ויצמן למדע, פיתח מערכת שמשתמשת באנרגיה סולרית בשילוב עם מסנן תרמי, שמאפשר הפרדת המימן מהמים.
 
 
   
1997- פותחה תוכנה בבילון
 
בבילון - תוכנת תרגום רב-לשונית, שמבצעת זיהוי אופטי של טקסט באזור נבחר במסך ומתרגמת אותו בהקלקת עכבר.
התוכנה מבצעת סריקה של טקסט המקור לקובץ תמונה, זיהוי תווי התמונה והמרה כל אחד מהם לתו בקובץ טקסט.
 
 
 1998 –שוגר לחלל לוויין הטכניון - גורווין טקסט 2
 
לווין הטכניון הוא אחד הקטנים בעולם. משקלו 48 ק"ג ותצרוכת החשמל שלו נמוכה ביותר. שוגר על ידי טכניון ובכך הפך הטכניון לאחד מחמשת המוסדות האקדמיים היחידים בעולם שבהם  הסטודנטים עצמם מתכננים, בונים ומשגרים לוויין.
                            
 
     1999 - –הוענק פרס וולף בפיסיקה לפרופ' דן שכטמן מהטכניון

הפרס הוענק על גילוי מצב צבירה חדש- מבנה – קווזי-גביש: זהו מבנה של גבישי בעל סימטריה מחומשת - דבר שנחשב לבלתי אפשרי לפי התיאוריה הקיימת של גבישים וחייב מהפך מחשבתי בתורת החומרים. 
כיום יש לקווזי- גבישים כמה יישומים תעשייתיים, ובזכות תכונותיהם הפיזיקאליות יוצאות- הדופן יש להם פוטנציאל תעשייתי רב.
 
  
שנות התשעים - פיתוח ארובות שרב
  
–פרופ' דן זסלבסקי מהטכניון מפתח טכנולוגיה חליפית לייצור חשמל ולהתפלת מים, בעלות נמוכה, המבוססת על קירור אוויר מדברי חם, בארובה שגובהה 1000 מטר וקוטרה 500 מטר.
 
   
שנות אלפיים - פותחה תוכנה חומת אש (FireWall)

חומת אש - תוכנה להגנת רשתות פותחה בחברת צ'ק פוינט הישראלית, שנוסדה בשנת 1993. חומת אש מהווה חיץ ביקורתי בין המחשב לבין רשת מחשבים פנימית או רשת האינטרנט.
 
 
2000 - פותח דיסק און קי
 
דיסק און קי - זיכרון פלאש נייד שהופך להיות דיסק וירטואלי באמצעות יציאת USB. פיתוח של חברת אם-סיסטמס הישראלית.
 
 
 שנות אלפיים- פותח מעבד לנהיגה אוטומטית

חברת מובייל-איי הירושלמית פיתחה שבב ייחודי לרכב,
שבאמצעות ראיה ממוחשבת ינהל פונקציות שונות                                        
בנהיגה ממוחשבת כמו נהיגה אוטומטית ומניעת תאונה.
 
                                                                          
 
2002 -הוענק –פרס נובל לכלכלה לדניאל כהנמן פסיכולוג ישראלי- אמריקאי
 
דניאל כהנמן זכה בפרס על מחקריו יחד עם עמוס טברסקי מהאוניברסיטה העברית (שלא היה בין החיים במועד הענקת הפרס, ולכן לא זכה בו) אודות תהליכי קבלת החלטות בתנאי
אי-־ודאות, שמסבירה איך אנשים מקבלים החלטות בפועל.
                                                                          
 
                                                              
2002- נבנה מעגל חשמלי על בסיס DNA
 
הפרופסורים אורי סיון, ארז בראון ויואב איישן מהטכניון פרסמו שיטה המאפשרת ייצור מעגל אלקטרוני מורכב על בסיס מולקולות ביולוגיות. הם השתמשו ברצפי DNA, כדי ליצור חוט מתכת מוליך שעוביו אלפית מעובייה של שערה אנושית
 
 
2003  מזרק מיוחד ללקיחת דמים מפגים
 
 
בשנת 2003 הומצא המזרק המאפשר החזרת כדוריות דם אדומות לדמו של הפג. פגים רבים סובלים כיום מאנמיה, המתפתחת אצלם כתוצאה מלקיחת דמים מספר פעמים ביום. המזרק החדשני, יאפשר להקטין באופן משמעותי את ממדי התופעה
 
 
 
2003 – פותחה מערכת החישוב הביולוגית הזעירה בעולם
 
פרופ' אהוד שפירא וצוותו ממכון ויצמן למדע פיתחו מערכת חישוב DNA - מערכת החישוב הביולוגית הזעירה בעולם, על פי ספר השיאים של גינס, שמשתמשת בחומר הגנטי DNA כבדלק וכבמרכיב חישובי כאחד.
החזון לעתיד הוא, שמחשבים ביו-מולקולאריים יפעלו בתוך רקמת תאים חיים, יזהו בעוד מועד מאפיינים של מחלות, יאבחנו את המחלה,  ויגיבו מיידית בייצור תרופה שתבלום את המחלה שאובחנה בעודה באיבה
 
 
2003 גילוי מנגנון הניווט של תאי זרע
 
צוותו של פרופ' מיכאל אייזנבך ממכון ויצמן גילה, שהניווט אל אזור הפריית הביצית נעשה באמצעות חיישני חום. תאי הזרע נמשכים בעוצמה רבה מהאזור הקר יחסית אל האזור החם יחסית (ביצית) . הם פועלים כ"טילים מונחי חום" ומושפעים מהבדלי הטמפרטורות שבין שני האזורים.
החשבתו העיקרית של הממצא בתרומתו להבנת מנגנוני הרבייה באדם. ייתכן אף שאפשר יהיה להשתמש בממצאים להגדלת סיכויי ההצלחה של הפריות מבחנה.
 
                                                          
2004- פרס נובל בכימיה לפרופסורים לביוכימיה מהטכניון הרשקו וצ'חנובר.
 
הפרס הוענק על מחקרים במנגנוני ההתחדשות של חלבונים, גילוי המערכת אחראית לפירוק חלבונים בתוך התא ושולטת בתהליכים ביולוגיים רבים כמו חלוקת תאים, תיקון ד-נ-א ואיכות יצור חלבונים חדשים, וכן חלקים מהותיים במערכת החיסונית.
  

2004-פיענוח אותות חשמליים במוח
חוקרי האוניברסיטה העברית הצליחו לפענח אותות חשמליים במוח של קוף ולתרגם אותם לתנועה על פני מסך מחשב.
בשלב הבא של המחקר, ישוגרו האותות החשמליים האלה ממוח, באמצעות האלקטרודות, ומחשב יתרגם אותם וימסור  אל יד רובוטית.
 
  
2004-פותחו סוללות נקיות
 –
–הסוללות מבוססות על תרכובות ברזל, שפירוקן אינו מלווה בפיזור חומרים רעילים בסביבה, הן פותחו על ידי פרופ' סטיוארט ליכט מהטכניון.
 
 
                                                                      
2005 -הוענק פרס נובל לכלכלה לפרופסור
 ישראל אומן
                      
פרופסור ישראל אומן מהאוניברסיטה העברית זכה בפרס ביחד עם     פרופ' תומאס שלינג (מאוניברסיטת מרילנד בארצות הברית).
בעקבות  עבודותיהם של אומן ושלינג הושגה הבנה רחבה יותר של  מושג הרציונאליות, והתנהגויות שקודם לכן נחשבו לבלתי רציונאליות ניתנות  עכשיו להסבר רציונאלי.
                                                                               
 
2008- הומצא נשק אל-הרג - בואש
בואש הוא נשק אל הרג שפותח על ידי משטרת ישראל ומשמש לפיזור הפגנות.
נשק הבואש הוא נוזל שמותז ממכלית או ממכל-גב על מפגינים וגורם לריח רע לדבוק בהם. הנוזל עשוי מחומרים אורגניים בלתי רעילים, (בעיקר שמרים וחלבון)‏ ושאינם מעבירים מחלות.
הבואש נכנס לשימוש לראשונה בשנת 2008 במהלך הפגנות של פעילי שמאל ופלסטינים כנגד גדר ההפרדה. בשנת 2009 נכנס הבואש לשימוש גם בכוחות צה"ל הפועלים בשטחי יהודה ושומרון.
 
 
קפסולת מצלמה -2009
 
גיוון אימג'ינג הינה חברה ישראלית העוסקת בפיתוח, ייצור ושיווק אמצעי בדיקה ויזואלית של מערכת העיכול האנושית. הטכנולוגיה של החברה מבוססת על מצלמות זעירות הממוקמות בקפסולות הניתנות לבליעה, ליצירת אנדוסקופיה באמצעות גלולה.. לגיוון גלולות לדימות של הושט, המעי הדק והמעי הגס. בנוסף, פיתחה החברה גלולת RF הבודקת שאין חסימות במעיים העשויות לגרום לגלולת הדימות להיתקע.
 
2009-פרס נובל לכימיה הוענק לפרופסור עדה יונת

2009- זכתה פרופסור עדה יונת בפרס נובל לכימיה   בזכות מחקר בו פיענחה את המבנה ועקרונות הפעולה של הריבוזום, "בית החרושת לחלבונים", שפועל בכל תא חי. היא גם גילתה כיצד תרופות אנטיביוטיות פועלות, בכך שהן משבשות את פעולת הריבוזומים של החיידקים אותם הן תוקפות. לעבודתה רבת השנים חשיבות גדולה במציאת פתרונות לעמידות הגוברת של חיידקים לאנטיביוטיקה, נושא המדאיג את עולם הרפואה בשנים האחרונות.
 

כיפת ברזל הפכה למבצעית באפריל 2011
 
כיפת ברזל היא מערכת מתנייעת ליירוט רקטות קצרות טווח, המפותחת על ידי חברת רפאל - מערכות לחימה מתקדמות וחברת אלתא, חברת-בת של התעשייה האווירית. , כיפת ברזל מסוגלת להתמודד עם מספר רב של איומים בו זמנית, סוללה אחת אמורה להגן על שטח של עד 150 קמ"ר.

                                                    

 
 

 

Site Map | Top
כתובתנו: דרך הר הצופים 8 מעלה אדומים   כתובת למכתבים ת.ד 20 מעלה אדומים     
טלפון : 02-5902171     פקס  : 02-5902172
 

לייבסיטי - בניית אתרים